slidersliderslider

فاکتورهای رتبه بندی گوگل (بخش دوم)

برای رتبه بندی سایت ها گوگل تقریبا از ۲۰۰ فاکتور در الگوریتم هایش استفاده می‌کند. در ادامه سعی کرده‌ایم لیست کاملی از این فاکتورها ارائه دهیم. از این موارد برخی اثبات شده اند در حالی که بحث در مورد برخی دیگر هنوز ادامه داشته و برخی نیز برآمده از مشاهدات افراد خبره در زمینه سئو می‌باشد.

در بخش نخست,‌ لیستی از فاکتورهای مربوط به دامنه را در اختیار شما قرار دادیم و اکنون در بخش دوم, لیستی از فاکتورهایی که به پیج‌های وبسایت مربوط می‌شودرا آورده‌ایم.

فاکتورهای مربوط به پیج

۱۱. کیوردهای موجود در عنوان پیج: عنوان پیج دومین قسمت مهم محتوای پیج می‌باشد. بنابراین تاثیر زیادی در سئو خواهد گذاشت.

۱۲. کیورد موجود در ابتدای تگ عنوان (title tag): تگ‌های عنوانی که با یک کیورد شروع می‌شوند, نسبت به عنوان هایی که کیورد در انتهای آن ها آمده است, نتیجه بهتری خواهند داشت:

۱۳. کیوردهای موجود در متن پیج: یک سیگنال ارتباطی مهم دیگر.

۱۴. کیورد موجود در تگ H1: تگ H1 دومین تگ عنوان محسوب می‌شود و طبق نمودار زیر سیگنال ارتباطی دیگری به گوگل ارسال می‌کند.

۱۵. کیورد بیشتر استفاده شده: داشتن کیوردی که بیش از دیگر کیوردها به کار برده شده باشد, مانند یک سیگنال ارتباطی عمل خواهد کرد.

۱۶. طول مطلب: مطالب طولانی‌تر می‌تواند محدوده وسیع‌تری را پوشش دهد و نسبت به مطالب سطحی کوتاه‌تر ارجحیت دارد.به نمودار زیر توجه کنید:

۱۷. تراکم کیورد:اگرچه اهمیت گذشته را ندارد اما  گوگل همچنان برای فهمیدن موضوع وب پیج از آن استفاده می‌کند و البته افزایش بیش از حد آن به ضرر شما خواهد بود.

۱۸. کیوردها به عنوان فهرستی از معانی نهفته کلمات(Latent Semantic Indexing):کیوردهای LSIبه موتورهای جستجو کمک می‌کند معانی کلماتی که بیش از یک معنی دارند را استخراج کنند (برای مثال کلمه apple موجود در متن به عنوان شرکت کامپیوتری است یا یک نوع میوه). بودن یا نبودن! این نوع کیوردها خود می‌تواند نشانه سطح کیفیت متن باشد.

۱۹. کیوردهای LSI در تگ‌های عنوان و توضیحات:  کیوردهای LSI درون متا تگ‌ها به گوگل کمک میکند کلمات هم معنی را از هم تشخیص دهد.  همچنین می‌تواند مانند یک سیگنال ارتباطی عمل کند.

۲۰. سرعت لودینگ پیج از طریق HTML: هردوی Google و Bing از سرعت لود شدن پیج به عنوان یک فاکتور برای رتبه بندی استفاده می‌کنند. اسپایدرهای موتور جستجو بر اساس کد صفحه و سایز فایل می‌توانند به دقت سرعت لودینگ وبسایت را تخمین بزنند.

۲۱. مطالب تکراری: مطالب یکسان در یک وبسایت(حتی با کمی تغییر) تاثیر منفی در رتبه بندی آن سایت خواهد گذاشت.

۲۲. تگ‌های Rel=Canonical: این تگ‌ها اگر به درستی استفاده شود, از اینکه گوگل مطالب را تکراری تشخیص دهد جلوگیری می‌کنند.

۲۳. سرعت لودینگ پیجاز طریق کروم chrome: ممکن است گوگل از داده های کابری موجود در کروم در جهت بهبود لودینگ صفحه استفاده کند, که ممکن است شامل سرعت سرور  و نیز دیگر عوامل غیر وابسته به HTML باشد.

۲۴. بهینه سازی تصویر: تصاویر درون پیج ها توسط نام, متن ,alt عنوان و توضیحات موجود در آنها یک سیگنال ارتباطی مهم به موتورهای جستجوگر ارسال می‌کند.

۲۵. تعدد آپدیت‌های محتویات سایت: Google Cafeine بهمرتب آپدیت کردن مطالب امتیاز مثبت می‌دهد, به خصوص برای جستجوهایی که زمان در آنها توسط کاربر مشخص شده است. با تاکید بر اهمیت این فاکتور, گوگل تاریخ آخرین آپدیت را برای صفحه‌ها نمایش می‌دهد:

۲۶. میزان آپدیت‌های مطالب: میزان ادیت‌ها و تغییرات, یک فاکتور ‌به روز بودن وبسایت محسوب می‌شود. اضافه و کم کردن کلی یک بخش موثرتر از انجام تغییرات اندک بین چند بخش می‌باشد.

۲۷. آپدیت‌های پیج: چه مدت یکبار پیج آپدیت می‌شود؟ هر روز؟ هر هفته؟ این موضوع اهمیت زیادی دارد. پس تعداد آپدیت‌های پیج نشانی از میزان به روز بودن وبسایت محسوب می‌شود.

۲۸. امتیاز کیورد: آوردن یک کیورد در ۱۰۰ کلمه اول مطالب موجود در پیج به عنوان یک سیگنال ارتباطی مهم به حساب می‌آید.

۲۹. آوردن کیورد در تگ‌های H2 و H3: آوردن کیورد در عنوان فرعی پیج به صورت H2 و H3 می‌تواند یک سیگنال ارتباطی ضعیف به حساب آید.

۳۰. ترتیب کلمه‌ها در عبارت کیورد: تطابق کامل کلمه‌های جستجو شده در محتوای پیج, رتبه بهتری نسبت به وجود همان عبارت با ترتیب متفاوت کسب می‌کند. برای مثال: فرض کنید عبارت “cat shaving technique”جستجو شده باشد.  پیجی که دقیقا دارای عبارت
“cat shaving technique” باشد رتبه بهتری نسبت به پیجی که دارای عبارت
“technique for shaving cat”  است کسب خواهد کرد.

۳۱. کیفیت لینک‌های خروجی: بسیاری از سئو کاران معتقدند لینک کردن به سایت‌های معتبر کمک می‌کند وبسایت سیگنالی به نشانه اعتبار خود به گوگل ارسال کند.

۳۲. موضوع لینک‌های خروجی:‌ موتورهای جستجو از محتوای پیجی که به آن‌ها لینک می‌شود به عنوان یک سیگنال ارتباطی استفاده کنند. برای مثال, اگر پیجی در مورد cars دارید و به  movie-related pages لینک کنید, در واقع به گوگل می‌گویید پیج شما در مورد movie cars می‌باشد و نه اتومبیل.

۳۳.  گرامر و املا: رعایت گرامر و املای صحیح در مطالب, یک سیگنال کیفی محسوب می‌شود.

۳۴. مطالب Syndicated : آیا محتوای پیج اورجینال است؟ اگر مطالب موجود در وبسایت کپی شده یا گرفته شده از پیج دیگری باشد, رتبه ای به خوبی سایت اصلی کسب نخواهد کرد یا در فهرست اضافی جای خواهد گرفت.

۳۵. مطالب کمکی: مطالب تکمیلی یک شاخص کیفی به حساب می‌آید. تبدیل کننده ارز, محاسبه کننده سود وام و دستورالعمل‌های تعاملی مثال‌هایی از این دست هستند.

۳۶. تعداد لینک‌های خروجی: استفاده زیاد از لینک‌های خروجی رتبه وبسایت را کاهش خواهد داد. در نتیجه به قابلیت دیده شدن در نتایج جستجو آسیب خواهد زد.

۳۷. چندرسانه‌ای: تصاویر, ویدئوها و دیگر عناصر چند رسانه‌ای همانند سیگنال‌های ارتباطی عمل خواهند کرد.

۳۸. تعداد لینک‌های ورودی اشاره شده به پیج: تعداد لینک‌های ورودی به یک پیج نشان دهنده اهمیت آن نسبت به دیگر پیج‌های سایت می‌باشد.

۳۹. کیفیت لینک‌های ورودی اشاره شده به پیج: لینک‌های ورودی از پیج‌های معتبر تاثیر مثبت بیشتری نسبت به لینک‌های وارد شده از پیج‌های با رتبه کم, دارد.

۴۰. لینک‌های خراب: وجود تعداد زیادی لینک‌های خراب در پیج می‌تواند نشانه سایتی رها شده یا واگذار شده باشد. گوگل از لینک‌های خراب برای تعیین کیفیت هوم پیج استفاده می‌کند.

۴۱. سطح لغات: شکی نیست,‌ گوگل سطح لغات وب پیج‌ها را تخمین می‌زند.

اما آنچه با اطلاعات به دست آورده انجام می‌دهند هنوز مشخص نیست. عده‌ای معتقدند رعایت یک مینیمم برای سطح لغات به رتبه پیج کمک خواهد کرد زیرا حجم عمده‌ای از مخاطبان را پوشش می‌دهد. در حالی که برخی می‌گویند سطح کلمات فاکتوریست برای تشخیص سایت‌های با کیفیت از سایت‌‌‌‌‌های بی کیفیت و بی‌خاصیت.

۴۲. لینک‌های Affiliate: این لینک‌ها به خودی خود به رتبه پیج لطمه نمی‌زند. اما اگر تعداد آن‌ها زیاد باشد,‌ الگوریتم‌های گوگل توجه بیشتری به سیگنال‌های کیفی‌ خواهند کرد.

۴۳. خطاهای HTML و تاییدیه WC3: خطاهای HTML یا کدنویسی‌های نامرتب ممکن است نشانه کیفیت ضعیف سایت باشد. عده‌ای هم معتقدند تاییدیه WC3 سیگنال کیفی ضعیفی به شمار می‌آید.

۴۴. اعتبار دامنهو هاست: اگر همه چیز برای دو پیج برار باشد. پیجی که دامنه معتبری دارد رتبه بالاتری کسب خواهد کرد.

۴۵. PageRank پیج: اگرچههمیشه صدق نمی‌کند اما در حالت کلی پیج‌هایی با PR بالاتر به احتمال زیاد رتبه‌ای بالاتر از پیج‌هایی با PR پایین کسب خواهد کرد.

۴۶. طول URL: URLهای طولانی به قابلیت دیده شدن سایت در نتایج جستجو لطمه خواهد زد.

۴۷. مسیر URL: پیجی که به هوم پیج نزدیک‌تر باشد اعتبار بیشتری خواهد یافت.

۴۸. ویرایشگران انسانی: اگرچه هیچگاه تایید نشده است,‌ اما گوگل امتیازی به ثبت رسانیده است که به ویرایشگرهای انسانی اجازه می‌دهد SERPها را تغییر دهند.

۴۹. رده پیج: کتگوری که پیج در آن قرار دارد یک سیگنال ارتباطی محسوب می‌شود. پیجی که بخشی از یک کتگوری مربوط به خود می‌باشد نسبت به پیجی که در کتگوری بی‌ربط یا ارتباط کمتر قرار دارد, امتیاز بیشتری کسب می‌کند.

۵۰. تگ‌های WordPress: تگ‌های مخصوص WordPress سیگنال ارتباطی محسوب می‌شود.
تنها راهی که وردپرس موجب بهینه‌ سازی سئو می‌شود, ایجاد ارتباط بین تمام قسمت‌های مطالب با یکدیگر و به طور جزئی‌تر بین تمام پست‌ها با یکدیگر می‌باشد.

۵۱. کیورد موجود در URL: یک سیگنال ارتباطی مهم دیگر.

۵۲. رشته URL: کتگوری‌های موجود در رشته URL‌ توسط گوگل خوانده شده و می‌تواند یک سیگنال ارتباطی برای فهمیدن موضوع پیج باشد:

۵۳. مراجع و منابع: ذکر مراجع و منابع مانند کاری که در مقاله‌های تحقیقاتی انجام می‌شود, می‌تواند نشان دهنده کیفیت باشد. گوگل می‌گوید کاربران هنگام بازدید از پیج‌ها به منابع دقت داشته باشند.

۵۴. لیست‌های شماره‌گذاری شدهو فهرست‌وار: لیست‌های شماره‌گذاری شده و فهرست‌وار کمک می‌کند مطالب به صورت تفکیک شده نمایش داده شود و در نتیجه پیج بیشتر مورد پسند مخاطبان قرار گیرد.

۵۵. اولویت پیج‌ها در sitemap: اولویتی که یک پیج توسط فایل sitemap.xml دریافت می‌کند بر رتبه بندی تاثیر می‌گذارد.

۵۶. تعداد زیاد لینک‌های خروجی: زیاد بودن تعداد لینک‍های خروجی موجب ابهام پیج و منحرف شدن از محتوای اصلی می‌شود.

۵۷. میزان پیج رنک برای دیگر کیوردها: اگر پیج برای چند کیورد دیگر رتبه بندی شده باشد, میتوان گفت این یک سیگنال داخلی کیفی به گوگل ارسال می‌کند.

۵۸. عمر پیج: اگرچه گوگل مطالب تازه را ترجیح میدهد اما پیج قدیمی‌تری که به طور مرتب آپدیت می‌شود بهتر از یک پیج جدیدتر عمل کند.

۵۹. چیدمان مورد پسند کاربران: بر اساس راهنمایی‌های گوگل: چیدمان در پیج‌های با کیفیت بالا باعث می‌شود مطلب اصلی به سرعت در نتایج جستجو دیده شود.

۶۰. دامنه‌های Parked:یک آپدیت گوگل در دسامبر ۲۰۱۱ قابلیت دیده شدن دامنه های Parked در نتایج جستجو شده را کاهش داد.

در انتها یادآوری می‌شود موارد گفته شده مربوط به بخش دوم لیست فاکتورهای رتبه بندی گوگل یعنی «فاکتورهای مربوط به پیج‌های وبسایت» می‌باشد. در مقالات بعدی با بخش های دیگری از این لیست آشنا خواهید شد.